четвъртък, януари 08, 2009

Програмистки гении

Ето един screenshot от phpmyadmin на една интересна база данни:
Така...
Нека обясня какво виждаме, това е таблица с потребители, в която имаме e-mail, username и password. Интересното в случая е полето decrypted_password, което съдържа познайте какво ! Паролата в чист вид! За мен лично остава въпроса защо им е въобще полето password, но какво ли разбирам аз. :D
Мога само да кажа :
Евала, машала, чок гюзел, аферим и каквото още се сетите.
В случая съм показал малко странна парола, но по долу имаше пароли от типа на dan4o, veska и т.н., които ме съмнява, че някое хеширане може да ги изплюва :)

Сещам се само за един подобен случай, където някой юноша бледен беше написал следното:

function random(){
echo 4;
// изчислено с честно хвърляне на зарче
}


Ако имате подобни screenshot-и или пък "интересен" source code, пуснете ги, започвам да си правя колекция.

неделя, декември 21, 2008

За бунтовете, анархията и гърците

Напоследък разни хора ми задават разни въпроси за бунтовете в Гърция, как така хората чупели и опоражавали всичко и се биели с полицията.
Някои хора (измежду които и аз) смятат, че днешната система се е провалила отдавна и единствения начин да се променят нещата е да унищожим всичко и да започнем отначало.
Destroy 2000 years of culture !

Едно българско групе преди време изпя:

да пуснем бомба, да решим проблема,
да покажем на света коя е грешната система.
Невинни жертви, масов гроб,
това е цената за мир и любов!


Не очаквам да се съгласите, аз съм радикален и се гордея с това!

петък, декември 19, 2008

Дали Google Chrome трябва да се казва MS Chrome ?

В декемврийския брой на списание CPU, Alex St. John - един от създателите на DirectX, работил дълги години за Microsoft, разкрива някои факти около Google Chrome и връзката му с компанията на Бил Гейтс.

Историята му започва през 1998г., когато той е един от разработчиците в MS, които отговарят за DirectX. Заради доминиращата позиция на Netscape по онова време и тъй като DirectX е бил доста успешен проект, на част от разработчиците му било възложено да се включат в борбата срещу конкурентния web browser. Естествено те предложили в браузъра да се интегрират сложна мултимедия чрез сигурна среда и така да си използва функционалността на DirectX. Така се ражда ActiveX, чието първоначално име било DirectBrowser, но тъй като по думите на автора в него нямало нищо "директно" го променили.

Тогава стартира и проекта ChromEffects като браузър с многофункционален скриптов език, който давал достъп до много от възможностите на DirectX, включително Direct3D. Едно от първите демота на тази технология било приложение за разглеждане на карти, което (не случайно) работело точно като Google Maps.
В този момент Alex John напуска Microsoft и създава WildTangent, компания на която по-късно хората от Редмънд възлагат задачата да напише именно това приложение за карти. Авторът патентовал тази програма и по-късно я продал на Google.
Точно като Google Chrome, ChromEffects изпълнявал всяка страница в изолирана среда, така че при забиване на една от тях да не се налага рестартиране на целия browser. Уеб четецът на Microsoft поддържал много от функциите на съвременния Chrome като download manager, видео, аудио, 2D и 3D ефекти.
Точно преди предвидената дата за пускане на ChromEffect, проекта бил прекратен, като основанието било липса на интерес от потребителска страна, въпреки че бил почти напълно готов. Автора все пак смята, че причината за това била в делото водено от антимонополната комисия срещу Microsoft. Ръководителя на прокта Еric Engstrom бил един от 12-те ключови свидетели по делото.
Така, с прекратяването на този проект се изгубила една технология, на която й бяха нужни 10 години за да бъде преоткрита от google.

Не знам до колко това е вярно и до колко изказването на Alex John е обективно, но нещата изглеждат логични и едва сега намирам връзка между някои факти.
Тази информация ме кара да мисля, че някога в Редмънд е имало иновации, а не само огромен маркетингов отдел.
Все пак статията не променя мнението ми за Microsoft, те все още са "лошите", единственото което ме притеснява е леко горчивия остатъчен привкус и напрапчивия глас в главата ми, който повтаря "Google = Big Brother, Google = Big Brother, Google...".

сряда, декември 17, 2008

3D игри за Linux: Warzone 2100

След first person shooter-а Assault Cube, продължаваме с една стратегия в реално време - Warzone 2100.
Играта е разработена от Pumpkin Studios и излиза за първи път през 1999г., като едва през 2004г. студиото решава да отвори кода на отрочето си. От тогава до сега, разработвана като open source проект, играта стига до версия 2.1.

Историята е следната:
През 2085г. е създадена система наречена NASDA, чиято цел е да предпази Северна Америка от ядрена война. Обаче един ден тази система "изтрещява" и започва първата атака срещу всички по-големи градове по света, а нападнатите страни отвръщат на удара. Така започва световна ядрена война, която унищожава всичко. Вече през 2100г. вие сте в ролята на един от малкото оцелели, член на "Проекта"(The Project), които търсят останки от изчезналите след войната технологии. Събирайки артефакти вие намирате нови знания и можете да подобрявате войската въоражението си и т.н.
За мен, като един заклет StarCraft фен, чийто опит със стратегиите се ограничава с 2-3 игри, Warzone 2100 в началото ми се стори малко странна и нелогична като управление на единиците и строене на сгради, но след няколко часа игра се чувствах в свои води.

Първото, което прави впечатление е, че сградите се достъпват през кръгло меню в долния ляв ъгъл на екрана. От там строите единици, правите ъпгрейди, строите сгради, преглеждате целта на текущата мисия и дори сглобявате собствени единици (да, наистина, за това ще обясня малко по долу). В началото е леко шокиращ факта, как управлявате цялата си база без дори да я виждате, защото в примерно в момента играете мисия да друга карта. Докато убивате гадове по нивата, можете от същото малко меню да строите армия, която да докарвате като подкрепление с въздушен кораб. След като се свикне с това, става много удобно.

В Warzone 2100 има само един енергиен ресурс и това е нефта. Не се налага да събирате минерали, газ, камъни, дърве, риба, джанки и прочее измислени ресурси. Просто намирате нефтен кладенец, построявате oil derrick и power station (която да обработва горивото) и грижите ви по тази част свършват до тук. Не се налага да построявате много работници, които постоянно да се грижат за набавянето на ресурсите, самата сграда oil derrick се грижи за това. За работниците, които в случая представляват камиони (Truck) остава единствено да строят сгради и да ги ремонтират.

Както вече споменах единиците в играта са една от най-силните й страни. След като понатрупате достатъчно артефакти, тоест развиете технологията си, получавате огромен избор от части, с които може да сглобите собствен танк/робот, с който след това да се "биете". Имате базов танк, на който с течение на времето може да слагате абсолютно различни шасита, брони, вериги, оръдия и т.н., в зависимост от това дали искате да получите бърза едница или тежък, но много здрав танк, който да бие всичко наред. Всяка единица трупа опит (experience), което я прави по-добра и по-точна при стрелба. Като цяло играта ви окуражава да не хвърляте безразборно единици в боя (както примерно StarCraft), а да прилагате по-сериозен контрол и да се стремите да ги пазите. Това се оказва малко трудно на практика, поне докато не успеете да се развиете до сграда, която поправя почупените танкове.
Като цяло единиците имат приличен изкуствен интелект, но понякога доста се затрудняват да стигнат от точка А до точка Б през пресечен терен. Като се замисля този проблем се среща при доста подобни игри, но тук наистина е сериозен, понякога се налага да събирате войската от различи ъгълчета по картата.


Навигацията из картата и управлението на единиците е доста приятно с няколко малки изключения. Най-дразнещо е, че не можете да се местите по картата като кликате на minimap-а, нещо с което съм свикнал до голяма степен. Заради това се налага да държите курсора на мишката продължително време в някой край на екрана за да се преместите по картата. Преживява се. :)

Графиката бих казал, че е относително добра. Само трябва да си вдигнете малко видео настройките и играта си изглежда супер. Поддържа се смяна на перспективата както и свободно оглеждане на картата под различни ъгли.

Като цяло играта е доста добра и си заслужава да изгубите бая часове с нея. Аз лично вече започнах :)
Неприятни ефекти са единствено, че от време на време фабриката забравя какви бойни единици вече сте създали и трябва да ги създадете наново за да можете да започнете да ги произвеждате.
Най-хубавото е, че играта ще върви на всяка машина, произведена през последните 10-тина години.

Изключително идейна игра, някои от нещата тук не съм ги виждал никъде другаде. Определено си заслужава да я пробвате, ако харесвате стратегии в реално време, безплатно и свободно !



П.П. Всичко написано тук се отнася само за single player режима на игра. Така и не успях да навия никого да играе с мен за да пробвам multiplayer-а. Ако имате желание за някакво такова nerd-ско изживяване, свиркайте.

вторник, декември 16, 2008

Истината за Дядо Коледа мили чавета!



Четейки новините из нета, намирам следното Уволниха учителка, "светнала" деца, че няма Дядо Коледа.
Тази информация ме наведе на някои лоши спомени от моето детство. Имах тежко детство и за това смятам да съдя родителите си. :D

Най-лошото, нашите никога не са си давали зор да ме убедят, че има дядо Коледа. Първо ми обясняваха някакви неща за някакъв белобрад тип, който носел някакви подаръци по коледа, но пък тоя явно беше много тъп, защото никога не уцелваше каквото искам. На всичкото отгоре родителите ми не бяха положили никакви усилия да синхронизират версията си бабите и дядовците. То не бе дядо Коледа, дядо Мраз и т.н. Всяка година различна история, всяка година различни персонажи. Не ти трябва много умствен потенциал за до проумееш истината.
На всичкото отгоре зле маскирания "дядо Коледа" беше семеен приятел. На какво прилича това ?
Даже бяха забравили да споменат най-хубавата част с елените и ... Снежанкаа ! :D

Сещам се една прекрасна коледна история, когато на някого му беше хрумнала гениалната идея да ми каже, че писмото до дядо Коледа трябва да бъде написано на лист хартия, който след това да се сгъне като самолетче и да се хвърли в двора, където оня дебелия щял да го намери. Скъпи родители, не звучи чак толкова зле, но напрактика наистина е "чак толкова зле". След като го хвърлих навън доста бързо и може да се каже насилствено ме прибраха обратно вкъщи, защото исках да видя как дядо Коледа го взема. Малко по-късно баща ми изчезна някъде. Това е нищо, сега истинската трагедия, бях си "поръчал" конструктор Lego, а получих стар руски фотоапарат "Смена".
Кажете сега, не трябва ли да ги съдя ?
(няколко години по-късно подарих същия фотоапарат на сестра ми за рожденния ден, хи хи хи :D )

След като ми казаха официално, че няма дядо Коледа, няколко години подред на 25-ти сутринта ставах рано за да гледам под елхата, където естествено намирах само нападали иглички. Даваха ми подаръка на ръка. Не разбирате ли, губи се цялата идея !

Други коледни подаръци (чиста гавра) бяха:
- старо соц радио Siemens, което хващаше само радио "Христо Ботев"
- чорапи. Баси !
- сапун и шампоан (това някакъв намек ли е?)
- пуловер (оплетен от баба ми) - извинявай бабо, много беше готин, ама не пасваше много на модата по онова време

Като за финал. Деца, знам че отдавна сте прозряли семплия опит да ви заблудят, че има някакъв дебелак с елени, който се прави на много добричък някъде към края на декември. Слушайте сега, недейте да вдигате врява, а съвсем хладнокръвно симулирайте, че нищо не знаете. Така ще можете да откачите още 2-3 години с подаръци на аванта. Все още имате шансовете плана да успее. Я пробвайте като 20 годишни да поискате нещо от дядо Коледа !