Мисля да ви представя някои от най-добрите 3D игри за Linux, разпространяващи се под свободен лиценз. Започвам с AssaultCube - една игра, която от време на време играя вече повече от 2 години, преди 2-3 седмици излезе и версия 1.0.
Играта представлява доста атрактивен и бърз first person shooter или на български "вървиш и стреляш". Ключовата дума тук е бърз. Ако сте фенове на Counter Strike не гарантирам, че тази игра ще ви допадне, защото тук реализма не е много на почит, а пък сложните тактики се разпадат прекалено бързо заради огромната скорост, с която се развиват събитията. Въпреки, че напомня външно повече на Counter Strike, играта ще се стори по-забавна на феновете на Quake и Unreal Tournament.
Ботовете са малко тъпички, но стават за загрявка, докато задобреете достатъчно за да играете на online сървърите. Именно на тях става най-голямата забава.
Поддържат се 4 режима на игра:
- deathmatch - това е буквално вървиш и стреляш. Няма отбори! Стреляш по първия когото видиш.
- team deathmatch - тук вече има малко ред, вече има отбори. И да, има friendly fire, тоест можете да убиете съотборник, което ако се случва прекалено чест може да ви докара ban.
- capture the flag (ctf) - играчите се разделят на 2 отбора като всеки има знаме, което противниковия отбор се стреми да открадне и да се занесе при своето знаме. Идея доста позната от unreal tournament.
- one shot one kill - всички играчи се пускат с по 1 кръв и само със снайпери. Тоест всеки изтрел в целта е фраг. Понеже играта е наистина бърза това може да се окаже доста трудно.
Има и един последен режим, който не е замислен като част от играта, но пък е забавен. При него целта не е да убивате никого, а просто да стигнете от единия край на картата до другия със сложни скокове и различни акробатични номера.
Трябва да се спомене, че играта има ралични тънкости, примерно можете да направите голям скок като скочите и стреляте в земята. Ако хвърлише граната точно под героя ви, можете буквално да се изтреляте напред и нагоре, така че примерно да прескочите стена. Ако се движите напред и на страни се движите по бързо отколкото само напред. След изтрел със снайпер, ако веднага преминете на пистолет, презареждането става по-бързо. Изтрел със снайпер прави 75 damage, а изтел със пистолет 5, тоест ако уцелите снайпера е най-бързия начин да убиете някого.
Най-често на сървърите в интернет се играе ctf, не заради друго, просто е най-забавно. Представете си как се краде флаг при игра 20 на 20 човека и когато убиете някого той се respawn-ва след 5 секунди. Истинско меле.
Има 4 оръжия, с които можете да играете. Две автоматични пушки, снайпер и пушка помпа, като всяко от тях си има определена далекобойност, точност и т.н., но и тук не се набляга на реализма. Тук нито си купувате оръжие при пускане, нито го намирате по картата, избирате си едно и играта ви пуска директно с него. Можете да си смените оръжието, но ще ви пусне с него след като веднъж ви убият.
Понякога е много забавно да си чатите с другите играчи. Това става като просто натиснете бутона "`", подобно на quake, и просто напишете нещо. По същия начин се задават и команди за настройка.
Тъй като много от настройките все още ги няма в менютата, ако решите да играете сериозно командата, която ще ви трябва най-много е docfind. Примерно искате да си увеличите чувствителността на мишката можете да напишете "docfind mouse" и ще ви покаже всички команди свързани с настройката на мишката, измежду които е "sensitivity".
Кланове има много, след месец-два игра ще разберете, кои са наистина сериозните и кои са просто хлапета, които си губят времето online. Най-добрия клан обективно в момента е A&D, които спечелиха първото официално състезание по Assault Cube. Наистина с A&D|Shadow едно време ставаха страшни игри. Най-хубавите игри стават с много добри играчи. Ника ми в играта е gotha, така че ако ме забележите на някой сървър, не пропускайте на се обадите, ще се радвам да видя българин, който я играе.
Хубаво е да сте запознати с някои правила на online общуването (как звучи само) ако искате да играете online. Като за начало не убивайте съотборници, дръжте се с уважение към останалите играчи, не създавайте тъпи кланове през 2 дена и не питайте идиотщини от типа "Как мога да минавам през стените". Правилата са доста общи, но спазвате ли ги няма да имате проблеми.
Btw, не псувайте на български, почти всички знаято по-често използваните славянски псувни. :D
Единствената негативна част на играта е, че се намират доста хакери, които от време на време развалят забавлението на всички. Ако забележите някой, който не може да бъде убит, минава през стените или се движи прекалено бързо, просто съобщете в общия чат и администратора ще му прати ban за 30 минути. Ако хакера е успял да получи администраторски достъп, то просто сменете сървъра. :)
Между другото, играта се хаква много лесно. Ако все пак решите да се полигавите с хората, гледайте да не е много очевидно и да не ви забележат. Бъдете послушни ! :P
Ето тук можете да видите какво представлява играта:
събота, декември 13, 2008
3D игри за Linux : AssaultCube
петък, декември 12, 2008
Amarok 2.0 отблизо
След многото негативни реакции, породени от излизането на Amarok 2.0, нека да погледнем плеъра отблизо и да обсъдим кое "да" и кое "не".
На пръв поглед това си е добрия стар Amarok с музикална колекция в лявата част на прозореца и с плейлист в дясната. В средата изниква един трети панел, който до сега го нямаше. Там са и някои от нововъведенията.
Този панел всъщност не е един, а са 4-ри,събрани на едно място. Подобно на начина, по който в Linux можете да слагате различни програми на различните десктопи, тук можете да слагате различни плъгини като този за текстове, обложка на слушания албум, информация от Wikipedia, менажиране на външни музикални устройства, списък с други албуми, които имате на конкретната група и т.н. Смяната между различните панели става бутончета наляво-надясно или чрез zoom-out бутон, след което можете да си изберете кой точно искате да видите.
На мен лично най-полезни са ми плъгина за лирики и този за информация от Wikipedia, може би защото и двата ги имаше и в предишния Amarok.
Не мисля, че на някого ще му е трудно да свикне с тази нова функционалност, все пак народа е казал, че с "хубавото лесно се свиква" :), но вие ще го пробвате и ще ми е интересно да чуя вашето мнение.
Следващото, което се набива на очи е мениджъра на обложки.
Няма някакви фундаментални промени в него във външния вид. Има леко подобрена функционалност, но според мен тук не се налагаха големи промени, тъй като и в старите версии той си работеше перфектно.
От потребителска гледна точка мениджъра на скриптове не предлага кой знае какво. Хубаво е все пак да се види, че е предвидено да могат да се инсталират скриптове от няколко източниха в интернет. Добро впечатление прави, че вече има скрипт, който добавя автоматично всички български радиостанции.
До тук с потребителската част. Нека погледнем по geek-ски на нещата. Amarok 2 е използва QT4, което е най-новата версия на библиотеката на KDE4. "Отзад" второто издание на плеъра използва Phonon за аудио поддръжка и Solid за връзка с външни устройства като mp3 player-и, iPod и т.н. - все нови технологии част от KDE4, което дава увереност, че проектът ще продължи да се развива в крак най-новото.
Подобрени скриптови възможности:
# Importer.loadQtBinding("qt.core");
# Importer.loadQtBinding("qt.network");
#
# Amarok.Engine.trackChanged.connect(function() {
# var TrackInfo = Amarok.Engine.currentTrack();
# var txt = ("Testing Amarok scripting. Listening to " + TrackInfo.title + " by " + TrackInfo.artist).replace(" ", "%20")
#
# http = new QHttp("www.twitter.com");
# http.setUser("gotha666", "XXXXX");
# http.post("/statuses/update.xml?status=" + txt, new QByteArray());
# });
Вече е много по-лесно да допишете скрипт към Amarok. Този малък скрипт, който съм показал тук, обновява състоянието ви в Twitter като праща всяка песен, която слушате. За да го инсталирате е необхидимо само да го запазите като файл с разширение .amarokscript (пр. twitter.amarokscript), да го направите на .tar архив и да го инсталирате с мениджъра на скриптове. Можете да видите резултата от този скрипт в моя twitter акаунт или в лявата част на блога ми.
Очаквам доста бързо да се появят качествени скриптове, до сега се е доказало, че ако се създаде ли се добра платформа, добрите приложения не закъсняват.
Заслужава си да се спомене и добрата интеграция с интернет услуги като Magnatune, Last.fm и други подкастове. Magnatune e един от малкото "добри" online магазини за музика, които не слагат DRM на песните си, продават ги в отворени формати и дори даряват 10% от цената на песните, купени през Amarok, на проекта. Първия чек, който получи Amarok бe за $1155, което е прилична финансова подркепа. Ако сте фенове на online магазините за музика, препоръчвам ви го, помагате на проекта да се развива.
Искам да благодаря и на преводачите, превода на български е наистина добър, без недомислици и объркващи фрази.
Май започнах да ставам прекалено оптимистичен. Amarok 2 си има и своите недостатъци. Като за начало - отново проличава, че KDE разбират по различен начин понятието "стабилен софтуер". Плеъра крашва при доста случаи, като търсене по файловата система, "сложни" операции с плейлиста и т.н. Понякога просто интерфейса увисва, става доста апатичен (въобще не се съобразява с това, което му казвате) и музиката продължава да си свири докато просто не убиете процеса.
От гледна точка на интерфейса най-дразнещо за мен е, че няма search филтър на плейлиста, което при по-големи списъци с песни доста затруднява работата.
Друго, което прави неприятно впечатление липсата на функция за смяна на темите. Никога не е имало нещо подобно на скинове, имаше определени теми за левия панел и опция за смяна на цветовете, но нищо сериозно. Проблема е, че разработчиците разработчиците въобще не смятат за необходимо да има скинове и теми за Amarok и това беше бегло споменато при обсъждането на тогава бъдещия Amarok 2. Само че вече Amarok отдавна не е плеър само за KDE, а вече дори не е плеър само за Linux. Трябва да се измисли нещо, което да интегрира малко по-добре Amarok с "околната среда" на потребителя.
Както споменах и в предишния си пост по повод официалното излизане на Amarok 2, това е едно добро начало. Не очаквайте всичко да работи перфектно, просто гледайте оптимистично напред.
Open Source is religion ! :)
Етикети: linux, open culture, software
сряда, декември 10, 2008
Amarok 2.0 stable
Най после излезе първата стабилна версия 2.0 на любимия аудио плеър - Amarok. Kubuntu и Ubuntu потребителите могат да го инсталират от това хранилище
deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu intrepid main
като пакета се казва amarok-kde4 за да се различава от старата версия на плеъра.

За останалите дистрибуции пакети може да намерите тук.
Прави впечатление, че за първи път има линкове към пакети за Mac OS X и Windows, за съжаление все още не са в фаза stable. Препоръчан начин за инсталиране на Amarok под Windows e чрез KDE инсталатора. Лично мой съвет е да поизчакате малко преди да тръгнете да го инсталирате по тази ОС, има още неща за доизкусуряване. Този съвет важи донякъде и за Linux потребителите, както пише в официалния блог на Amarok - "Това е просто началото на дълго пътуване". Знаете как е с open source софтуера - "пускай често" (без да е много stable :)
Ако не искате да го инсталирате може да прегледате този screenshot tour, където са показани почти всички нови функции на Amarok.
Честито на всички Amarok потребители. това наистина е една добра новина! :)
Етикети: linux, open culture, software
Най-добрите 2D игри за Linux
Смятам да ви представя някои от най-добрите и най-идейни 2D игри за Линукс. Започвам именно с 2d игрите защото в по-голямата си част залагат на качествен gameplay, а не на графика, звук, специални ефекти и пържене на процесори и видеокарти.
1. SuperTux 2
Хайде сега си признайте, кой като малък не е имал Nintendo и не е играл Super Mariо? Аз почти не познавам такива хора. Ако сте фенове на класическата jump`n`run жанра, то наистина ще си паднете по Super Tux. Идеята дори и не претендира за оригиналност. Един пингвин скача из нивата, събира монетки, бие се с разни гъбоподобни чудовища по нивата, яде гъбки и цветя за да расте и се опитва да не падне в някоя дупка.
Играта на моменти е доста забавна. Примерно в края на първия свят (ледения) при срещата си с боса - едно Йети-подобно чудовище, нашия малък пингвин наперено казва: "No more mr. Ice Guy!" :)
2. X-Moto
Всеки път като се сетя за тази игра се сещам за безкраните часове, които сме я играли на училищните компютри докато учителите ни по информатика се опитваха да ни набият нещо в главите. Играта мисля, че е доста позната като концепция.
Вие карате offroad с един мотор, като не се залага толкова на скоростта колкото на специалните каскади. Играта може да се похвали с доста добра физика и може да прекарате дълги часове в опит да минете нивата без да счупите главата на героя си :)
Негативен ефект е, че можете да се вживеете прекалено много и при 34-тия опит да минете дадено ниво да започнете истерично да блъскате по клавиатурата.
3. Blobby Volley 2
Малките желе-подобни блобчета играещи волебол се завръщат. Тази втора част на играта няма за цел да въведе някаква нова функционалност, а просто да пренапише оригиналната игра с леки промени и оправяйки някои бъгове.
Играта залага на абсолютната простота по отношение на gameplay и контролиране на героите и именно там е най-големия й успех.
За съжаление втората част на играта е все още в стадий на разработка Alpha 6, но според мен дори така става за играене. По-важното е, че новата версия има пакети за linux, windows и mac os x.
4. Mahjongg (Gnome games)
Това е добре известната игра Mahjongg, но този път като част от gnome games пакета. Отново изключително проста игра, която аз най-често играя вечер просто за разтуха.
Перфектна игра за случая. Рекорда ми е 2 мин и 47 сек. Мислите, че можете по-добре ? Да ви видим!
5. Frets on Fire
Последната игра, която искам да ви покажа се казва Frets on Fire, която не е точно 2D, но не и особено 3D. Както биха казали съквартирантите ми - псевдо3d играта. :)
Играта имитира вече доста известните Guitar Hero, като за разлика от оригиналната игра тук не се изисква специален контролер във формата на китара. Тук просто обръщате клавиатура и започвате да свирите. Една игра за истински rock`n`roll фенове, при това напълно безплатна.
За финал ви оставям да гледате забавния туториал на frets on fire.
Етикети: games, linux, open culture
понеделник, декември 08, 2008
Получаваме дарение под формата на сайт
Днес преглеждайки блога на Калоян видях един сайт, който с доста голям успех разбива стереотипа "как да не" и си мисля как още може да има такива изпълнения. Сега вижте тази новина, някакви японци, нещо правили, някакъв сайт, дето щял да представя българските музеи пред света, че даже и го подарявали на министерството на културата, баси кефа. Съдържа "уникална" информация за всички български музеи.
Всичко хубаво, идеята никак не е лоша, ама вижте сайта:
http://www.jicabg.com/museum/
Първото, което ми изниква в съзнанието е "Тия ебават ли се с нас?!?".
Да оставим на страна BOMB(base of bulgarian museums), някаквите там културни експлозии, но вижте counter-a! Само остава и фреймове да наслагат.
Ето какво ражда меката на хай-тека Япония, ама нали знаете, на харизан кон зъбите не се гледат. Някой там горе трябва да се размърда и да се сети, че щом японците са тръгнали да ни правят сайтове значи нещо не е наред.
Етикети: fickbar menshen, geex, idiotism