понеделник, март 24, 2008

Поредна дискусия, има ли промяна ?


Дълго се чудех дали да пусна този пост, но това е личния ми блог и аз пиша за неща, които ме интересуват в момента, а това е едно от тях.
На 21-ви март се проведе втората дискусия на тема „Приложение на системи с отворен код в държавната администрация“. В началота някакви хорица се опитаха да ни убедят, че Microsoft целенасочено си отварят кода, което веднага беше парирано с думите, че това е в следсвие европейските санкций. До колко е така, само Господ и Бил Гейтс знаят. Присъстваха и обичайните заподозряни начело с Николай Василев, който наистина не знам какво правеше там. Както и на първата дискусия, така и сега той непрекъснато повтаряше, че това не му влиза в професионалната компетенция и не е негово задължение да разбира. Докато в цялостния дух на дискусията, аз поне, забелязах някакво раздвижване и промяна, то Никиту сякаш без да обръща внимание на случващото се, говореше за себе си и как той не желае да ползва отворен код. Г-н Василев, не разбирате ли, че не става въпрос за вас и за вашия личен избор! Най-запомнящото се негово изказване беше, че дори нещата да се променят, той ще продължи да използва продукти на Microsoft, плащайки ги от собствения си джоб. Еми, благодаря, че ни осведомихте г-н Василев, това си е ваш личен избор и никой не ви спира. Нелепите сравнения, които правеше министъра през цялото време само показаха, колко неориентиран е в цялата обстановка. Има и нещо по-лошо – останах с впечатлението, че той дори няма желание да навлезе в материята. Когато преди време правех сайт за фирма за недвижими имоти ми се наложи да понауча доста неща за брокерите и тяхната работа. Или може би и аз трябваше да кажа – О, не, това въобще не ми влиза в задълженията ! Аз не съм министър Василев, той може да си позволи добри съветници, нека ги слуша, а моят съвет към него е въобще повече да не се появява на такива събития, прекалено много си личи, че не му е мястото там. Като цяло от изказването му останах с впечатлението, че някакви луди хора се опитват да наложат някаква операционна система, на база някакъв мъгляв болен идеализъм, но никой не иска да я ползва. Странна работа ...
Другата сензация на дискусията – Пламен Матеев, управител на ЦАПК „Прогрес“, за когото някои хора в интернет пространстовото намекват, че е „зидар“. Професорът дръпна една 20 минутна менторска реч на присъстващите в залата, изказвайки много спорни твърдения. Като цяло начина му на говорене и жестовете силно ми напомняха на една друга известна личност – Волен Сидеров. Не искам да споря с него, както би казал г-н Василев – не ми влиза в задълженията, но въпреки различните ни мнения има нещо, което ми направи впечатление. Ако правилно съм го разбрал, той предложи държавата да каже какво иска и специалистите в България да го напишат.
Често повтаряна реплика от г-н Матеев беше „хетерогенни решения“, което донякъде си е напредък, вече не става въпрос само за софтуерни решения на база продукти на една компания, вече се говори за смесени решения. И това се чува от устата на човек, носещ риза на Microsoft... Направо не е за вярване.
Като цяло ми се стори, че имаше някаква промяна. Вече не бяха само наперения министър и група хакери. Нещата бяха някакси по-организирани и по-сериозни, говореше се за смесени решения, за отворен код, пари, идеология и т.н. Спомена се, че парите в случая не са най-важни и че трябва някои хора да се замислят по-сериозно над идеологията.
Не знам до каква степен погледа ми върху това второ събиране е обективен и правилен, но това са фактите според мен. Остава ни само оптимизма, че ако не тоя път, то поне другия няма да купуваме такова голямо количество лицензи и ще бъдем поне с една идея по-свободни.

Снимката на Пламен Матеев е взета от тук .