петък, април 27, 2012

За българския хардуерен бизнес, занаятчиите и чираците

Наскоро имах малък хардуерен проблем - компютъра, на който някога се учих да програмирам отказа да изпълнява задълженията си.
Понеже, макар и програмист вдявам някакви елементарни неща свързани с хардуера, разглобих машината но при положение, че когато пускам само захранване и дънна платка с процесор (без RAM, видео карта и т.н.) реакция нямаше никаква, дори и не пищеше, заключих че това ми остават като варианти за повредата или дъно или захранване.
Вкъщи нямам части, пък и да не се налага да си купувам и дъно и захранване при положение, че проблема може да е само в едното, както си му е реда отидох в сервиз, където по-кадърните от мен специалисти ще отстранят проблема.
Обясниха ми, че дънната платка си е заминала и че имам голям късмет защото имат същата, чисто нова, в наличност. Платих си за новата част и инсталирането ѝ. Дадоха ми и кутията на новото дъно и аз я замъкнах с мен вкъщи като очаквах вътре да открия старото повредено дъно.
Оказа се обаче, че вътре има само упътването на дъното и диск с драйвери, което малко ме учуди, но реших, че не е нещо, на което си заслужава да се обърне внимание.
Лошото е, че няколко дена по-късно разбрах от познати, че моето повредено дъно е в процес на "реставрация" и съвсем скоро ще бъде предложено на нов собственик като артикул втора употреба.
Аз това го приемам като чиста кражба. Те взимат моя собственост и я препродават на други хора. Аз съм се съгласявал на това. Платих си новата част в пълния ѝ размер, нямаше отстъпка за това че им оставям старата си част, нямаше и предложение да я откупят от мен.

Това не е кой знае какво, успели са да ме излъжат, то и без това съм свикнал да ме правят на прост и постоянно да се опитват да ме цакат на дребно. Тъпо ми е че получавам такова отношение от хора, чиято работа може да се върши от маймуна с отвертка и чиято единствена гордост в живота е, че след 10 годишно чиракуване в някакви фирмички ситуирани в мази и гаражи са им позволили да сменят части на компютАри.
Хардуерни "специалисти", които ако успеят да си свършат работата в срок от няколко месеца, то обикновено я свършват толкова некадърно, че ти иде да им натрошиш нещо в тъпите главички та поне им влезе някой кондензатор не където трябва и да се получи нещо иновативно - ако не първия хибрид човеко-робот, то поне първия първия хибрид "селянин с PCI слот от обратния край на устата".

Безскрупулни говедца, които не ги интересува дали ще си доволен от услугите или продуктите, които си купуваш от тях, се опитват да ти пробутат клавиатури на арабски, мишки с топчета, "поправят" ти хардуера по 3 месеца (и то само защото си задължен да отидеш при тях заради гаранцията) и го раздават тежко, защото те разбират от компютАри, а ти - не, тоест те са къде-къде по-напред от теб. Това не първия случай в който аграрни типове се опитват да ме метнат, но вече започва да ми става гнусно.

Подобно отношение бих очаквал от някой смугъл младеж, който се опитва да ми продаде "чисто ново телефонче, бате" в подлеза на централна поща, но не и от "специалисти" в компютърните среди. Все си мислех, че хората в бранша са малко по-свестни и се опитват да помогнат на клиентите си за да могат след това да се върнат пак.
Зарежете ме мен, момчета, обаче си ритате хляба. Ако вие се държите така, то много скоро големите фирмички, които поне малко се грижат за това да си свършат работата, ще ви пратят обратно на село да инсталирате сапове на мотики.

Живи и здрави да са, направиха милионите от моето дъно, обаче следващия път когато на вас ви се наложи да ползвате подобни услуги, замислете се къде ще отидете - при тия юнаци или в някой голям тъп магазин от типа на Technopolis, Technomarket и т.н., които имат сервизче на гърба?

6 коментара:

Пререден каза...

Добре дошъл отново! Чувстваше се осезателно липсата ти!

Данаил каза...

Лошото на големите вериги е, че ползват за подизпълнители точно такива "спИциалистИ". Преди 3 години и половина ми се повреди лаптопа, беше в гаранция. Гаранция към Мост Компютри. Те са принципно голяма фирма, но гаранционния им сервиз в Пазарджик е .... аз не бих оставил машината си там. Та аз съм късметлия, че знам това и настоявах лаптопа ми да отиде директно в София (където може да е попаднал и в по-негодни ръце, но аз това не го знам и съм спокоен). Ами останалите клиенти на Мост Компютри в Пазарджик? Те са просто обречени да си оставят компютрите където не е препоръчително.
Иначе в повечето случаи момчетата не са виновни. Никой не се старае да ги образова кое, как да се прави. Не съм чул до сега да има фирма занимаваща се с хардуер, която да праща служителите си на убочения и специализации. И така е по-лесно за собственика, неквалифицирания персонал е по-евтин.

Пререден каза...

Да бе аз толкова се зарадвах на публикацията, че забравих да коментирам. Всички сме имали множество подобни случки то е ясно. Това, че продават компютри, а не компоти на пазара не ги прави по-малки търгаши.

Само не съм съгласен с разпространената квалификация у нас „селянин“. В действителност познавам много селяни, много по-свестни от много граждани които познавам.

А като се има предвид, че почти на всеки корените най-много две поколения назад са на село, то ако ще обиждам някой бих го нарекъл гражданин. Но все пак си съществуват думи като простак, които доста точно описват подобни хора.

gotha каза...

@go_fire
Ненужно ме ласкаеш с първия си коментар :)
Иначе за употребата на думата селянин, аз също съм си от село, така че няма как да имам нещо против въпросните хора. В случая по скоро, както си усетил, говоря за специфичен вид селски простак и за съжаление това е масово възприетото разбиране на думата селянин.
Не твърдя, че е правилно, но е факт. Същото е с разликата между думите хакер и кракер, всички ние знаем разликата но масовото възприемане на думата хакер е такова и понякога предпочитаме да си спестим малко обяснения и да използваме не толкова точна дума. Надявам се разбираш. Ако някой отруден селяк се е почувствал засегнат, моля да ме извини :)

gotha каза...

@Данаил
вероятно си прав, че целия проблем идва от факта, че неквалифицирания персонал е по-евтин и тези проблеми идват от нивото на "бизнеса" в България. В конкретния случай обаче, не смятам, че това е фирмена политика. Явно просто няма кой да играе ролята на пъдар в тия фирми и да завръща кривналите от правия път.
Надявам се просто поне част от тези фирми да започнат да държат малко повече на реномето си и да се опитат да направят нещо по въпроса за да няма подобни случаи.
Относно големите фирми, все си мисля, че ако използвам техния сервиз и не съм доволен все ще има на кого да се оплача, докато при въпросните хай-тек дупки мога директно да се насоча към арменския поп или да се надявам в следващия си живот да си го получат :)

Данаил каза...

Да ти кажа арменския поп няма да ти е много от полза. То и Дядо Мраз не може да ги накара въпросните индивиди да си свършат работата.
А за протокола и аз съм от село ... ама не като Бичето.